Membuktikan Beyond The Reasonable Doubt

Written by pahlawan_kuda 3 comments Posted in:

Dalam perbincangan kali ini, kita masih diperingkat pengenalan secara general tentang Isamic Criminal Law(ICL). Saya akan menerangkan tentang cara2 utk disabitkan kesalahan. Dalam undang2 jenayah baik Islam atau sivil,untuk mensabitkan seseorang itu bersalah, 2 perkara yang mesti di buktikan oleh Pendakwa Raya adalah dgn membuktikan ‘melebihi keraguan yang munasabah’ atau Beyond the Reasonable Doubt iaitu:
1) Perbuatan salah secara fizikal atau Actus Reus atau Ruknul Maadi lil jarimah.
2) Niat Salah atau Mens Rea atau Ruknul adabi(termasuk jg kemampuan pesalah).
3) Dalam Islam pula, satu lagi hukum yang perlu dibuktikan adalah Ruknul Syar’e iaitu dalil samada al-Quran atau as-Sunnah.
Kita pergi satu persatu..

PERTAMA: Perbuatan salah atau Actus Reus terbahagi kepada tiga.
1) Perbuatan direct atau Mubasyarah. cth: perbuatan bunuh seseorang guna pisau dgn tangan sendiri. Contoh lain adalah seperti perbuatan mencuri barang orang dgn tangan kita, perbuatan menyepak orang kaki. Kesemua perbuatan ni mesti direct atau tanpa sebarang benda diantara perbuatan kita dgn mangsa yang dapat mematikan seperti racun, lubang yang kita gali, atau perangkap. Ia mesti dilakukan dengan tangan kita atau directly.

2) Perbuatan tidak direct atau Tasabbub. cth: membunuh dgn meletakkan racun kedalam makanan mangsa dan dia mati disebabkan racun tu. Contoh lain adalah seperti pasang periuk api, pasang perangkap samar dan tolak orang kedalam perigi dan dia mati sebab lemas dlm perigi tu. Jadi, kesemua perbuatan tu tidak dilakukan secara direct, tapi ada benda diantara perbuatan kita dengan mangsa. Kita tak bunuh secara direct, tp indirectly.

3) Perbuatan secara syarat as-Syart. cth: Ali beli racun tikus utk bunuh tikus, Bob ambik racun tu dan dia letakkan kedalam makanan Mat. Perbuatan ni dikira syarat sahaja.. iaitu kita sbg syarat org tu mati. Cth lain, kita gali lubang utk gali perigi, tiba-tiba Ali tolak Mat, jatuh kedalam lubang tu dan mati..
Jadi disini, Perbuatan pertama iaitu Mubasyarah dan Perbuatan kedua iaitu Tasabbub dikira bersalah dan Pelaku boleh dikaitkan salah sebab ada elemen Pertama iaitu Actus Reus. Tapi perbuatan ketiga atau Syart tidak dikira bersalah. Takkan lah org beli pisau kat kedai utk potong daging, pastu pisau tu digunakan oleh orang lain utk membunuh,kita pulak dikira membunuh?? Mesti tak logik..

KEDUA: Niat Salah atau Mens Rea
Dalam masalah ni, Niat untuk melakukan salah diambil kira. Dalam niat ni pulak, Jumhur ulama’ kecuali Maliki membahagikan kepada tiga:
1) Sengaja atau I’mad. Cth: mmg niat utk mematikan,niat utk mencuri,zina dan lain2..
2) Niat untuk mencederakan, tapi xde niat utk membunuh. Ia hanya ada dalam kesalahan membunuh shj. Takde dlm kesalahan lain seperti merompak dan mencuri.
3) Tak sengaja atau tiada niat utk buat salah. Cth: ingat tu barang dia, tp sebenarnya barang orang lain. Atau lafazkan perkataan murtad dalam keadaan lupa. Sama seperti makan disiang hari dibulan Ramadhan.

KETIGA: Dalam Rukn Syar’e, mesti ada dalil utk menguatkuasakan undang2 tersebut. Jika dalam hukuman hudud dan qisas, dalil dah ada dalam Al-Qur’an dan as-Sunnah. Tp mmdgkan dlm hukuman ta’zir, dalil hanyalah bersifat general(dzanni), jd perlu dispesifikkan dengan undang2 yang dibuat oleh Kerajaan. Jadi dgn adanya undang2 yg diperuntukkan didalam undang2 negara, jadi kewajipan rakyat utk ikutnya, selagimana undang2 itu x bercanggah dgn syariah.
Wallahua’lam.

Read more

Beza Hudud, Qisas dan Ta'zir

Written by pahlawan_kuda 2 comments Posted in:

Baiklah, kita sambung perbincangan kita:
1.Cthnya Hudud:
•Zina: jenis kesalahan dan hukuman disebut dlm an-Nur:2.
•Mencuri:jenis kesalahan dan hukuman disebut dlm al-Maidah:38.

Qisas: al-Baqarah:179.

Ta’zir pula,tidak ada dalil khusus dlmal-Qur’an dan as-sunnah.

2.Perbezaan yg ketara dpt dilihat dlm ketiga2 jenis hukuman ini(hudud,qisas dan ta’zir) adalah melalui karekteristik ini:

HUDUD
i.Hak/milik Allah.
ii.Hukumannya statik. Xde tambah atau kurang. Sbb ia dah di state dlm dalil.
iii.Kalau dimaafkan sekalipun, pelakunya tetap akan dihukum.
iv.Tiada peringanan hukuman. Hukuman=dlm Qur’an atau as-Sunnah.

QISAS
i.Hak individu atau ahli keluarga(yg ada hubungan darah dgn si mati) hakim tiada kuasa menentukan hukuman.
ii.Hukuman ada diperuntukkan didalam Nas,iaitu diat.
iii.Terpulang kpd si mangsa atau keluarganya samada utk maaf atau dikenakan diat atau dibalas sama mcm yg telah dibuat kepada mangsa.

TA’ZIR
i.Menyentuh hak masyarakat dan hak individu.
ii.Kuasa menentukan kesalahan dan hukuman terletak dalam bidang kuasa hakim dan pemerintah. Cth: Akta Dadah Berbahaya, akta2 ttg pecah amanah(CBT),dan lain2 yg tiada dlm hudud dan qisas.
iii.Ape2 hukuman dalam hudud dan qisas, kalau tidak memenuhi syarat2nya, akan terjatuh dalam hukuman ta’zir. Maknanya, kalau xdpt sabitkan dgn hudud atau qisas, maka akan disabitkan melalui ta’zir.
iv.Kuasa memaafkan atau mengurangkan hukuman, terletak atas bidang kuasa hakim 100%.

Read more