aku hanyalah patung wayang kulit.

Written by pahlawan_kuda 2 comments Posted in:

1. Aku hampir menangis apabila mendengar kuliah yg disampaikan oleh Ust Ismail, satu2nya syeikh yg mentarbiah diriku smenjak ting.1 hgga aku mjadi seorg yg cintakan ilmu Islam sedalam2nya.
"...kita ni, mcm patung wayang kulit je... yg menggerakkan patung tu, tok dalang (org yg mggerakkan patung wayang kulit). suara kita, suara Tok Dalang, jln cerita,tok dalang buat... gitu jgk lah(bgitu jg lah)kita... hok menggerakkan kita, percakapan kita,hidup kita, semua tu Allah yg menggerakkan.dgan sifat kehendak dan kuasa yg ada pd zat dia..."

2. Begitu dalam syarahan ust dlm membacakan Kitab Hikam, karangan Ibnu Athoillah As-sakandary.

3. Fikiranku mula kacau...pelbagai persoalan muncul dlam benak fikiran.
'kalau cmtu, Allah ni Zalim lah.. dia buat kita baik, dia buat kita jahat... kalu gitu, yg nmsuk neraka tu? kehendak Allah? baik x payah buat baik, nti mati, kena soal,jwb Allah yg mahukan semuanya...'


4. Lamunanku berkecaoi bila ust mula ceritakan kisah Tok Guru Hj Daud Bukit Abal, apabila seorang peraih kelapa yg membunuh beruknya...
"...2-3 org tok guru doh dia jmpe, tanya,berdosa ke saya bila beruk yg tgah panjat batang nyiur(kelapa) saya tarik tali leher dia sampai jatuh, pahtu mati?"
"jawapan tok guru2 yg dia jumpa keliling Kelantan tetap sama, awak BERDOSA BESAR. menyeksa haiwan...!!!"
"dia x puas hati, lalu gi jupe (pewrgi jumpa) T.G.Hj Daud. "berdosa ke saya bila beruk yg tgh panjat pokok nyiur, saya rentap tali lehernya hingga beruk tu jatuh, pahtui mati???"
"TAK BERDOSA..."

(to be continued...)

2 comments:

  1. Anonymous

    tolonglah sambung post nie..menarik! nak taw sgt2 =)

    June 1, 2010 at 10:13 PM
  2. Anonymous

    pernah gak terfikir macam tu.. tapi tak de la sampai zalim.. kenapa.. kadang2 masih memikirkan.. cuma boleh berdoa.. semoga Allah berikan yang terbaik dan walaupun dalam bentuk yang buruk.. kita tetap akan faham..

    November 11, 2011 at 11:44 AM