Bersubahat dalam melakukan jenayah

Written by pahlawan_kuda 0 comments Posted in:

Assalamualaikum, Alhamdulillah, setelah lama berdiam diri, hari ini terdetik untuk saya menyambung perbincangan kita tentang ICL. Secara lazimnya, perbuatan salah (criminal) kebanyakannya yg dibincangkan adalah jika ia dilakukan oleh seorang pelaku, bagaimana pula kalau ia dilakukan oleh ramai? maksudnya lebih drp 2 org? adakah sama hukumannya? Bagaimana pula jika org ke-2 hanya cover line? Adakah sama hukumannya macam si pelakunya? Jom kita sama2 bincang.

Undang-undang baik undang-undang syariah atau undang-undang civil, membincangkan perkara ini secara terperinci.Ia mudah kalau kita kenalinya secara jenayah mengambil bahagian (participation). Dalam undang2 civil,perlakuan ini dipecahkan kpd 3 bahagian, samada abetment atau conspiracy atau aiding. Manakala dalam undang2 syariah(ICL) pula, perbuatan mengambil bahagian dalam jenayah dipecahkan kepada dua jenis. Iaitu mengambil bahagian secara langsung (mubasyarah) dan kedua, mengambil bahagian secara tidak langsung( tasabbub). Kita tengok dulu dalam bab undang2 civil.
Pertama: Abetment adalah menolong secara memberikan galakan utk pelaku itu melakukannya seperti mengupah utk membunuh, atau mencabar pelaku utk membunuh dan pelbagai kata2 atau perlakuan yg dpt menyebabkan si pelaku melakukan jenayah itu. Peruntukan dlm undang2 malaysia adalah dalam Seksyen 107 dan Seksyen 120A Kanun Keseksaan (Penal Code).

Kedua: Conspiracy (perbuatan bersubahat) adalah pakatan untuk melakukan jenayah yang dilakukan oleh 2 orang atau lebih. Conspiracy itu sendiri(per se) adalah jenayah. Maknanya, walaupun jenayah itu belum dilakukan, cukup sekadar membuktikan ada pakatan utk melakukan jenayah shj sudah cukup utk mensabitkan kesalahan. Isu terbaru, Dato’ Seri Hisyamuddin Tun Hussein(Menteri Dlm Negeri) telah memfailkan saman keatas Dato’ Seri Anwar Ibrahim(mantan Timbalan Perdana Menteri) kerana menuduh beliau bersubahat dalam membuat rakaman video seks yg membabitkan 3 orang. Datuk Eskay, seorang pelacur dan seorang lagi yg di uar-uarkan sebagai Dato’ Seri Anwar. Jadi, dlm perkara ini, Anwar kena buktikan bahawa telah berlaku pakatan itu menurut peruntukan2 dlm Seksyen 120 A atau B. kalau DSAI gagal membuktikannya, beliau akan disabitkan kesalahan dibawah defamation atau fitnah dlm undang2 tort. Apa2 pun, let’s court decide it..

Ketiga: Aiding pula adalah perbuatan membantu seseorang penjenayah dgn cara menyediakan jalan. Contohnya, Ali memberi pinjam keretanya utk memudahkan Bakar merompak, atau Ali menyediakan rumahnya sbg sewa kpd Bakar utk membuka rumah pelacur tanpa lesen (DLM UNDANG2 DI MALAYSIA, KALAU ADA LESEN, BUKAN SHJ RUMAH PELACUR, TAPI JUAL ARAK DAN BUKA TEMPAT BERJUDI PUN DIBENARKAN.. APATAH LAGI MEMBUKA PUSAT HIBURAN DISKO, PUB, KONSERT DAN LAIN-LAIN LAGI.KALAU XDE LESEN, DIKIRA SALAH DISISI UNDANG2.. TAPI DALAM ISLAM, ADA LESEN ATAU XDE, TETAP SATU JENAYAH..)

Baiklah, itu semua dlm undang2 civil.. dalam undang2 jenayah islam pula, Ia lagi dalam dan terperinci.. saya huraikan secara mudah shj.. Dalam ICL, perbuatan mengambil bahagian secara langsung (direct), dibahagikan kpd dua bahagian. Secara Langsung dan secara tidak langsung.

Dalam perkara Subahat atau mangambil bahagian secara langsung, terbahagi kepada dua jenis.
Pertama: Jenayah yg dibuat secara beramai-ramai secara serentak, tanpa ada kesepakatan (tawaafuk). [Niat + xde pakatan = salah mengikut perbuatan masing-masing] Contohnya, Ali, Ahmad dan Abu, tak pernah kenal antara satu sama lain dan xde pakatan utk membunuh Bakar. Mereka dalam masa yang sama pergi ke rumah Bakar,dan beramai-ramai memukul Bakar sehingga pengsan. Dalam hal ini, tiap2 seorang bertanggungjawab terhadap kesalahan yg mereka lakukan masing2.. cthnya: Ali bersalah sebab patahkan kaki Bakar, Ahmad bersalah sebab butakan mata, dan Abu bersalah sebab mencederakan Bakar pada kepala sehingga dia pengsan. Kalau dalam kes membunuh, mereka akan diadili mengikut perbuatan masing2. Siapa yg mematahkan tangan mangsa, atau membutakannya, atau mematikannya, maka dia akan bertnggungjawab terhadap perbuatan mereka masing2. Tapi, kalau x dpt dikenalpasti, kesemuanya wajib membayar diyat 100 ekor unta.

Kedua: Jenayah yang dibuat secara beramai-ramai, dan mempunyai niat yang sama (tamallu’). [Niat + ada pakatan = semua salah] Contohnya Ali, Ahmad dan Abu bersepakat utk membunuh Bakar, lalu mereka beramai2 pergi ke rumah Bakar dan memukul Bakar sehingga mati. Dalam kes ini, kalau contohnya Ali hanya memegang tangan, atau hanya mengambil pisau dan diberikan kepada Abu, tanpa memukul atau menyentuh Bakar, kesemua mereka bersalah dan wajib dibunuh. Satu peristiwa dizaman Saidina Umar al-Khattab, apabila 4 org penjenayah drp Kampung Sin’ah telah berpakat dan membunuh seorang pemuda. Lalu Saidina Umar menjatuhkan hukuman bunuh kepada kesemua mereka. Kata Beliau, “kalau sekiranya kesemua penduduk kampung Sin’ah telah berpakat dan membunuh, akan aku bunuh mereka kesemuanya.”

Manakala, perkara bersubahat secara tidak langsung (indirectly), terdapat 3 keadaan yang boleh diklasifikasikan sebagai indirectly participation atau ishtirak bittasabbub. Sama ada:
1) Apabila mereka bersetuju untuk bekerjasama dalam melakukan jenayah yang sama. contohnya, Ali, Ahmad dan Abu sign kontrak untuk membunuh Bakar.
2) Apabila salah seorang memberikan galakan atau mencabar supaya jenayah dilakukan. Termasuk mengupah untuk membuat jenayah.
3) Apabila mereka tolong-menolong dalam melakukan jenayah. contohnya, Abu menyediakan rumahnya untuk Bakar melakukan zina.
Dalam permasalahan ini, Fuqaha’ berbeza pendapat dalam penetapan hukuman keatas mereka.

Jumhur berpendapat bahawa pembuat jenayah secara langsung akan dikenakan hukuman sebagaimana yg diperuntukkan utk kesalahan itu, manakala, pembuat secara tidak langsung pula dikenakan hukuman takzir.

Maliki pula berpendapat, kesemua mereka sama ada melakukan secara direct atau tidak direct, Wajib dikenakan hukuman yang sama. Ali yang menyediakan rumah, Bakar yang berzina dan perempuan tu, kesemuanya dikenakan hukuman hudud.

InsyaAllah kita akan teruskan perbincangan kita selepas ini mengenai perkara2 yg boleh menjatuhkan pensabitan undang2..

0 comments: